dr Piotr Molenda
Numer ORCID
Adres e-mail
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (praca poświęcona mnemotechnice polskiej XIX i początku XX w.). Absolwent Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu a także studiów podyplomowych – menedżer w oświacie (Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium). Przez wiele lat związany ze szkolnictwem: pracował m.in. jako nauczyciel konsultant, nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie; w latach 2009-2020 prowadził zajęcia dla słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu dydaktyki i pedeutologii. Obecnie adiunkt w Instytucie Społecznych Podstaw Penitencjarytyki Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości. Zainteresowania badawcze realizuje wokół zagadnień związanych z edukacją regionalną i patriotyczną oraz historią i zastosowaniem metod mnemotechnicznych w nauczaniu (opracował m.in. monografię: Méthode mnémonique polonaise. Antoni Jaźwiński (1789-1870) i jego sztuka pamięci (2013). Przeprowadził liczne szkolenia dla nauczycieli dotyczące m.in.: regionalizmu, metod uczenia się, pracy z uczniem zdolnym. Autor artykułów naukowych i popularnonaukowych, redaktor trzech zbiorów scenariuszy zajęć dotyczących dziedzictwa kulturowego Wielkopolski. Przygotował i koordynował cztery projekty edukacji regionalnej w południowej Wielkopolsce. W latach 2013-2015 pełnił na terenie powiatu kaliskiego obowiązki specjalisty-koordynatora sieci kształcenia nauczycieli dotyczącej tematyki twórczego myślenia.
Dorobek naukowy
-
Mnemotechniczna metoda nauczania historii gen. Józefa Bema w świetle źródeł Biblioteki Kórnickiej.
http://pamietnik.bk.pan.pl/wp-content/uploads/2024/02/PBK_2023.pdf
Pamietnik Biblioteki Kórnickiej, Z. 40, Polska Akademia Nauk, Biblioteka Kórnicka 2024, s. 87-106 -
Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka: 2023, nr 44(64), s 89-109
-
Zeszyty Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2022, nr 22
-
Referat: Praca organiczna czy walka zbrojna? Biografie wybranych postaci z terenu Wielkopolski południowo-wschodniej w realizacji edukacji historycznej. Biografistyka w Perspektywie Regionalnej.
Biografistyka w Perspektywie Regionalnej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa. Kalisz 15-16 czerwca 2023 r. -
Życie artystyczne ośrodków prowincjonalnych na ziemiach polskich i w Europie środkowej w drugiej połowie XIX i początkach XX wieku. Przemiany, formy, funkcje, pod. red. Iwony Barańskiej. Kalisz: Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2020.
-
Zeszyty Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2004 nr 8
-
Zeszyty Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 1999 nr 4.
-
Życzyć sobie, wybierać, chcieć. O e-motywacji słów kilka „Edusfera.. [współautor]
Wielkopolski Biuletyn Edukacyjny, nr 1, 2020 -
Edumyśli, 2020 nr 1, [03]
-
Hydropatia i muzy
Aesculapius. Serwis informacyjny lekarzy byłego województwa kaliskiego, 2000 nr 61. -
Motto dla siebie i przyjaciół
Aesculapius. Serwis informacyjny lekarzy byłego województwa kaliskiego, 2000 nr 60. -
Kalisia Nowa, nr 5-6 1997.
-
Bezsilność Hipokratesa
Ziemia Kaliska, 1992 nr 60. -
Poznańskie Studia Polonistyczne. Poznań 2013, nr 22.
-
Ogólnopolska konferencja naukowa – „Spuścizny w zbiorach archiwalnych, bibliotecznych i muzealnych bazą źródłową w badaniach biograficznych” Kalisz 22-23 września 2022.
-
Konferencja międzynarodowa – Kalisz, 19-20 października 2017 „Życie artystyczne prowincji środkowoeuropejskiej w drugiej połowie XIX w. i początkach XX wieku: przemiany, formy, funkcje”.
-
Dorobek dydaktyczny
-
Egzaminator Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu w zakresie egzaminu maturalnego z historii, wiedzy o społeczeństwie, a także egzaminu z przedmiotów humanistycznych w gimnazjum
wybrane lata w okresie 2001-2008 -
Współpraca z Gnieźnieńską Szkołą Wyższą Milenium. Prowadzenie zajęć z dydaktyki i pedeutologii, autor sylabusów do ww. przedmiotów, opieka nad praktykami pedagogicznymi słuchaczy, członkostwo w pracach Komisji Egzaminu Dyplomowego.
2009-2020 -
Opracowanie czterech programów szkoleń (wraz z obudową dydaktyczną) dla nauczycieli powiatu kaliskiego w ramach projektu Ośrodka Rozwoju Edukacji: System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół
2013 -
Cykl zajęć dla nauczycieli z zakresu dydaktyki twórczości realizowany w ramach projektu POKL w powiecie ostrowskim
2014 -
Między przekazem oralnym a piśmiennym. E-learning jako rozwiązanie wspierające procesy zapamiętywania informacji – wykład podczas konferencji poświęconej e-learningowi, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
2014 -
Warsztaty dla nauczycieli: Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów zdolnych. Grant Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Piła.
2016. -
Metody i formy wspierające aktywny i efektywny przebieg procesu dydaktycznego zajęcia dla kadry Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu.
2016, 2018 -
Strategie uczenia się wspierające aktywność poznawczą (wykład dla nauczycieli konsultantów z Wielkopolski, Uniejów.
2018 -
Wybrane metody i techniki rozwijające pamięć i twórczą aktywność ucznia – warsztaty w ramach Targów Edukacyjnych w Poznaniu
2020. -
Opracowanie programu nauczania: Kalisz w edukacji historycznej. Program nauczania treści regionalnych w klasach IV–VIII szkoły podstawowej.
2021
Pozostałe osiągnięcia
Finalista nagrodzony w Konkursie Wielkopolski Nauczyciel Roku
(2019)
Nagroda Prezydenta Miasta Kalisza za działalność dydaktyczno-wychowawczą
(2016)
Medal Komisji Edukacji Narodowej
(2015)