dr Jarosław Rychlik
Numer ORCID
Adres e-mail
Doktor nauk społecznych w zakresie psychologii. Ukończył studia magisterskie w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego, a następnie studium doktoranckie na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Zrealizował również kurs z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi prowadzony przez Wyższą Szkołę Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Pracę w Służbie Więziennej rozpoczął w roku 2006 r. w Zakładzie Karnym w Raciborzu. Z jednostką tą był związany przez ponad 14 lat. Tam też powierzono mu pełnienie funkcji psychologa działu penitencjarnego, a następnie działu terapeutycznego dla skazanych z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi lub upośledzonych umysłowo. Od 2016 r. pełnił służbę na stanowisku kierowania tego działu. W tym czasie zgromadził szereg doświadczeń zawodowych dotyczących roli psychologa w jednostce penitencjarnej. Od VIII 2020 r. pełni służbę w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości jako adiunkt. W ramach powierzonych mu obowiązków realizuje projekty badawcze oraz działalność dydaktyczną, a także uczestniczy w działalności organizacyjnej Uczelni.
Jego zainteresowania naukowe dotyczą konstruktywnego myślenia, strukturalnych i funkcjonalnych aspektów sensu życia, radzenia sobie ze stresem oraz psychologii penitencjarnej. Jest współautorem kilku publikacji dotyczących między innymi problematyki funkcjonowania osadzonych w warunkach izolacji więziennej. Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych prezentując wyniki przeprowadzonych badań, a także był wyznaczany do roli członka paneli dyskusyjnych.
Dorobek naukowy
-
Perceptions of the declining quality of higher education in the selected SEE countries
Journal of International Studies 2020, 13(4) -
Rola doświadczeń emocjonalnych dziecięcych i aktualnych w formowaniu syndromów przekonań konstruktywnych i destruktywnych jednostki.
Przekonania w życiu jednostek, grup, społeczności. Warszawa: Wydawnictwo „ACADEMICA” SWPS; 2009, s. 49-65. -
Rola przeszłych doświadczeń emocjonalnych oraz aktualnych stylów przywiązania i doświadczania zdarzeń w formowaniu przekonań o naturze ludzkiej przez adolescentów.
Rzeczywistość, perswazyjność, falsyfikacja. Katowice: WW Oficyna Wydawnicza;2009, s. 290-299. -
Zmiany w poczuciu tożsamości u osób osadzonych w więzieniu.
Oblicza tożsamości: perspektywa interdyscyplinarna. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej; 2008, s. 203-210. -
The Feeling of Meaning in Life in Men Confined in Prison and the Degree of Their Approval towards Machiavelli Views
Quality of Life - Different Perspectives. Kraków: Wydawnictwo Impuls; 2008, s. 63-84. -
Emocjonalno – poznawcze predyspozycje młodych polityków do zdrowego uprawiania polityki
Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005 . Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego; 2006, s. 173-182.
Dorobek dydaktyczny
-
Przeprowadzenie zajęć pt. „Wybrane zagadnienia penitencjarne w kontekście funkcjonowania procedur mediacyjnych” stanowiących element „Studiów Podyplomowych Mediacje i Sprawiedliwość Naprawcza” realizowanych w ramach projektu „Pilotaż programu wdrażającego ideę sprawiedliwości naprawczej na terenie Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Lublinie”
-
Przeprowadzenie szkolenia dla osób pierwszego kontaktu w zakresie metodologicznych i etycznych aspektów prowadzenia badań kwestionariuszowych na potrzeby DFS Ministerstwa Sprawiedliwości.
Dorobek organizacyjny
-
Dyrektor Instytutu Penitencjarystyki Stosowanej Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości.
-
Członek zespołu do spraw programu studiów II stopnia Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości
-
Członek grupy roboczej powołanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowującej projekt badawczy w zakresie ewaluacji zapisów ustawy o zmianie ustawy Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2020 r. poz. 956).
-
W ramach Szkoły Wyższej Wymiar Sprawiedliwości koordynator projektu badawczego, dotyczącego ewaluacji zapisów ustawy o zmianie ustawy Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2020 r. poz. 956).
-
Współpraca w realizacji badania nad adaptacją poznawczo – behawioralnej techniki psychokorekcyjnej Problem Solving.
-
ENAP “Seminar on ethics and deontology in prison and probation” (15-19 III 2021), referat on – line: The reaction of the polish prison system to ethical and pragmatic aspects related to the goals of implementing the penalty of imprisonment.
-
Konferencja naukowa pt. „Prawa człowieka w warunkach izolacji penitencjarnej” (22 XI 2018), Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej, członek panelu dyskusyjnego pt. „Prawa człowieka a prawa pacjenta pozbawionego wolności
-
Międzynarodowa konferencja naukowa pt. „ Kulturowe, społeczne i etyczne uwarunkowania biznesu, zarządzania oraz bezpieczeństwa” (24 XI 2017), PWSZ w Raciborzu, członek panelu dyskusyjnego dotyczącego „nowych wymiarów bezpieczeństwa narodowego”
-
Konferencja naukowa pt. „Obecne zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży” (11-12 XI 2008), Uniwersytet Śląski w Katowicach, referat: Zasoby copingowe młodzieży.
-
Konferencja naukowa pt. „Jakość życia współczesnego człowieka” (24-25 V 2007), Uniwersytet Opolski, referat: Zmiany strukturalne w tożsamości jednostki po jej osadzeniu w więzieniu.
-
Konferencja naukowa pt. „Społeczne wyznaczniki tożsamości” (14-15 V 2007), Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji we Wrocławiu, referat: Negatywna vs pozytywna koncepcja rzeczywistości a poczucie sensu życia u mężczyzn osadzonych w więzieniu.
-
Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. „Przekonania społeczne a jakość życia” (16-18 XI 2007), SWPS w Warszawie, referat: Rola doświadczeń emocjonalnych dziecięcych i aktualnych w formowaniu syndromów przekonań konstruktywnych i destruktywnych u osób dorosłych o odmiennych doświadczeniach życiowych.
-
III Forum resocjalizacji w Toruniu (18 XI 2007). Wystąpienie konferencyjne: Makiawelizm a poczucie sensu życia na przykładzie recydywistów penitencjarnych.
-
Konferencja naukowa pt. „Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów parlamentarnych i prezydenckich 2005” (01-02 VI 2005), Uniwersytet Opolski, referat: Cechy myślenia automatycznego a skłonności manipulacyjne u młodzieży uprawiającej politykę.