mgr Agnieszka Nowogrodzka
Numer ORCID
Adres e-mail
Psycholog specjalizująca się w psychologii klinicznej. Ma otwarty przewód doktorski w Katedrze i Zakładzie Psychologii klinicznej Uniwersytetu im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. W ramach prowadzonych badań podejmuje zagadnienia dotyczące zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi u dorosłych. Ukończyła studia podyplomowe dotyczące diagnozy psychologicznej oraz pedagogiki. Zdobyła kwalifikacje psychoterapeutyczne w nurcie poznawczo-behawioralnym. W ostatnich latach w szczególności zajmuje się zarówno praktycznie, jak i naukowo skutecznością i zastosowaniem technik związanych z trzecią falą nurtu poznawczo-behawioralnego. W tym zakresie odbyła dodatkowe szkolenia m.in. ISST approved training module, Wprowadzenie do podejścia Współczucia, Wykorzystanie ACT w depresji.
Od 2012 r. jest funkcjonariuszem Służby Więziennej. Początkowo pracowała jako psycholog w Areszcie Śledczym w Poznaniu zajmując się głównie diagnozą osób skazanych. Od 2019 r jest asystentem w Wyższej Szkole Kryminologii i Penitencjarystyki w Warszawie a obecnie Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
Jest autorką ponad trzydziestu publikacji naukowych oraz uczestnikiem wielu konferencji naukowych. Obecnie jako koordynator ds. procesu kształcenia prowadzi studia podyplomowe z Zarządzania Komórkami Organizacyjnymi.
Dorobek naukowy
-
Predyspozycje w radzeniu sobie ze stresem jako wyznaczniki poczucia odpowiedzialności u funkcjonariuszy Służby Więziennej
Law Education Security, 2024, 1, s. 77-95 -
Kompetencje przywódcze w Służbie Więziennej
W: (red) D. Kanarek-Lizik, J. Rychlik, Młoda penitencjarystyka, t. 2. Interdyscyplinarność praktyki penitencjarnej. Pomiędzy doświadczeniem a początkami badawczych inspiracji. Warszawa: SWWS, s. 59-72 -
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) a przestępczość: psychologiczny profil skazanych odbywających karę pozbawienia wolności. Badania pilotażowe.
Probacja, 2023, 4, s. 225-257 -
ADHD – co w dorosłości? Opis objawów wybranych obszarów funkcjonowania osób dorosłych z deficytem uwagi i nadaktywnością.
Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 3-4(18), s. 117-126 -
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ADHD – perspektywa kliniczno-kryminologiczna.
The Prison System Review, 2023, 118, s. 197-218 -
Zindywidualizowane oddziaływania terapeutyczne wobec skazanych z cechami zaburzeń osobowości – stan obecny, perspektywy i rekomendacje
W: (red.) J. Pol, Interdyscyplinarnie o człowieku w więzieniu, Warszawa, 2022. Wydawnictwo: Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości, s. 131-144 -
Kształcenie funkcjonariuszy Służby Więziennej na studiach podyplomowych. Wnioski z badań.
W: (red.) M. Szewczyk, S. Grzesiak, Potencjał kadrowy Służby Więziennej w kontekście wykonywanych zadań służbowych. Warszawa 2022: Wydawnictwo DiG, s. 141-154 -
Realizacja podstawowych zadań Służby Więziennej a warunki pełnienia służby przez funkcjonariuszy Służby Więziennej.
W: (red.) M. Szewczyk, S. Grzesiak, Potencjał kadrowy Służby Więziennej w kontekście wykonywanych zadań służbowych. Warszawa 2022: Wydawnictwo DiG, s. 15-32 -
Potrzeby kadry penitencjarnej w zakresie doskonalenia zawodowego.
The Prison System Review, 2022, 115, s. 173-190 -
Wstępna ocena skuteczności e-learningowego kursu programu profilaktycznego „Korekta dla osadzonych”
The Prison System Review, 2021, 113, s. 95-119 -
Czy profilaktyka problemów alkoholowych jest ważna w warunkach izolacji penitencjarnej? Funkcjonariusze Służby Więziennej o potrzebach w zakresie programów profilaktycznych dla osób pozbawionych wolności.
W: (red.) K. Wojcieszek, Profilaktyka problemów alkoholowych w systemie penitencjarnym. Warszawa 2021:Wydawnictwo DiG, s. 207-220 -
Resilience – zasoby osobiste funkcjonariuszy Służby Więziennej.
W: (red.) E.W. Pływaczewski, D.Dajnowicz-Piasecka, E. Jurgielewicz-Delegacz, Badania kryminologiczne a praktyka. Perspektywa krajowa i międzynarodowa. Warszawa 2020: Wolters Kluwers, s. 615-629 -
Prowadzenie oddziaływań resocjalizacyjnych – perspektywa funkcjonariuszy Służby Więziennej.
W: (red.) E.W. Pływaczewski, D.Dajnowicz-Piasecka, E. Jurgielewicz-Delegacz, Badania kryminologiczne a praktyka. Perspektywa krajowa i międzynarodowa. Warszawa 2020: Wolters Kluwers, s. 615-629 -
Przestrzeń penitencjarna w kontekście doświadczanego stresu przez funkcjonariuszy Służby Więziennej.
Kwartalnik Ministerstwa Sprawiedliwości Nieruchomości@, 2020, 3, 97-114 -
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 2021, Z. 34, Nr. 2, s. 133-143
-
Journal of Security and Sustainability, 2021, Volume 11, Issue 1, s. 227–234
-
The Prison System Review 2020, 105 (4), s. 17-31
-
Specyfika autoagresji w warunkach izolacji penitencjarnej
Systemy ratownicze a bezpieczeństwo cywilne i wojskowe.Wrocław: Wydawnictwo AWL; 2020 -
Grupy interwencyjne Służby Więziennej w ujęciu parametrycznym
Systemy ratownicze a bezpieczeństwo cywilne i wojskowe.Wrocław: Wydawnictwo AWL; 2020 -
Psychopedagogiczne konteksty wykonywania kary pozbawienia wolności. Warszawa: Wydawnictwo DiG; 2020, s. 11-22
-
Pedagogiczne aspekty edukacji filozoficznej z uwzględnieniem systemów penitencjarnych. Warszawa: Wydawnictwo DiG; 2020, s. 21-30
-
Analiza funkcji wykonawczych u chłopców z ADHD
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2015, 10(3–4), s. 110–115 -
Zdolność do rozpoznawania emocji i odczuwania empatii u osób popełniających przestępstwa
Profilaktyka społeczna i resocjalizacja 2014, 23, s. 5-15 -
Poznanie społeczne – czynniki wpływające na adekwatne funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie oraz zaburzenia wynikające z deficytów tej funkcji
Neuropsychiatria i neuropsychologia 2014, 1(9), s. 14-21 -
Kryteria kliniczne a stawianie diagnozy. Problemy nadmiernie częstego rozpoznawania nadpobudliwości u dzieci
Pielęgniarstwo Polskie 2013, 2 (48), s. 128-131 -
Zespół ADHD a funkcjonowanie motoryczne
Pielęgniarstwo Polskie 2012, 4 (46), s. 128-131 -
Zaburzenia odżywania – różnice międzypłciowe
Nowiny Lekarskie 2012, 4 (21), s. 381-385 -
Poznanie społeczne w psychopatologii
Psychologia w naukach medycznych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego; 2012 -
Wpływ treningu słuchowego Tomatisa na poziom funkcjonowania poznawczego u dzieci z dysfunkcjami mowy
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2011, 3-4 (6), s. 108-112 -
Dorobek dydaktyczny
Publikacje dydaktyczne
-
Psychologia poznawcza
Elementy psychologii ogólnej i klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, 2011 -
Zaburzenia nerwicowe
Elementy psychologii ogólnej i klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, 2011 -
Zaburzenia osobowości
Elementy psychologii ogólnej i klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, 2011 -
Wyuczona bezradność – psychologiczna bariera w resocjalizacji?
O więzieniu interdyscyplinarnie. Warszawa: Wydawnictwo Episteme, 2021
Program edukacyjny
-
Współudział w tworzeniu kursu e-learningowego autorstwa Krzysztofa A. Wojcieszka „Korekta dla osadzonych”
Czy profilaktyka problemów alkoholowych jest ważna w warunkach izolacji penitencjarnej? Funkcjonariusze Służby Więziennej o potrzebach w zakresie programów profilaktycznych dla osób pozbawionych wolności
Profilaktyka problemów alkoholowych w systemie penitencjarnym
Dorobek organizacyjny
-
Współtwórca i prowadząca zajęcia dla funkcjonariuszy Służby Więziennej w ramach programu „Pilotażowe Kompleksy Penitencjarne”
-
Koordynator procesu kształcenia dla studiów podyplomowych w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości.
-
Członek zespołu ds. tworzenia instrukcji postępowania z osobami zgłaszającymi tendencje samobójcze.
-
Członek komitetu organizacyjnego III Międzynarodowej Konferencji Doktorantów i Młodych pracowników Nauki „Metody Badawcze w Psychologii” (2013)
-
Członek Komitetu organizacyjnego Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Zdrowie kobiet. Zdrowie mężczyzn. Konteksty kulturowe , społeczne i medyczne (2011)
Pozostałe osiągnięcia
Laureatka Nagrody Early Career Researcher Award